Brandweer meldt: Elektrische voertuigen blussen is een extra uitdaging.
Op de website van de brandweer (brandweer.nl) staat dat een elektrisch voertuig moeilijk is te blussen. ” Wanneer het accupakket is betrokken kan dat opnieuw vlamvatten. Het voertuig moet zo snel als mogelijk uit de parkeergarage gehaald worden, eventueel met een transportrobot. Er zijn schadelijke stoffen die vrijkomen door brand en uit de accu van het voertuig. Men dient rekening te houden met slecht zicht in verband met sterke rookontwikkeling.
Op de website van de brandweer (brandweer.nl) staat dat een elektrisch voertuig moeilijk is te blussen. ” Wanneer het accupakket is betrokken kan dat opnieuw vlamvatten. Het voertuig moet zo snel als mogelijk uit de parkeergarage gehaald worden, eventueel met een transportrobot.
Er zijn schadelijke stoffen die vrijkomen door brand en uit de accu van het voertuig. Men dient rekening te houden met slecht zicht in verband met sterke rookontwikkeling. Een parkeergarage is moeilijk toegankelijk door een beperkt aantal in-en uitgangen.
Sommige parkeergarages bevinden zich onder bijvoorbeeld een winkelcentrum of wooncomplex. Er moet dus extra aandacht besteed worden aan de veiligheid van omstanders en aanwonenden. Daarnaast heeft men bij een brand in parkeergarage te maken met zeer hoge temperaturen en de soms enorme inzetdiepte. De inzetdiepte om bij de brandhaard te komen moet zo kort mogelijk zijn, omdat met rookgaskoeling slechts een kleine ruimte kan worden gekoeld.
Er wordt door de brandweer geadviseerd om een elektrische auto zo dicht mogelijk bij de uitgang te parkeren. Op de website wordt tevens gesproken over de inzet van een blusrobot en een transportrobot en een dompelbad. Veel brandweerkorpsen hebben niet of niet direct deze middelen beschikbaar.”
