Vliegvelden
Een parkeergarage van een vliegveld ondersteunt de vele verkeersbewegingen van bezoekers en kent een grote verscheidenheid aan gebruikers. Reizigers, taxi’s, personeel, openbare vervoersbedrijven en leveranciers. Velen van hen rijden inmiddels elektrisch.
Vliegveld parkeergarages en vliegveldterreinen
Een parkeergarage van een vliegveld ondersteunt de vele verkeersbewegingen van bezoekers, reizigers, taxi’s, personeel, openbaar vervoersbedrijven, leveranciers en alle medewerkers van servicebedrijven. De druk vanuit de maatschappij om zoveel als mogelijk uitstoot van broeigassen terug te dringen zorgt ook voor het elektrificeren van vervoersmiddelen en voertuigen. Naast deze grote verscheidenheid aan doelgroepen is een luchthaven een belangrijke (groei) factor in de regionale, nationale en internationale economie.


Jaarverslag Schiphol Group
De Schiphol Group had afgelopen jaar 441.969 vliegtuigbewegingen, ondersteunde 71 miljoen passagiers en verscheepte via de luchthavens 1.38 miljoen ton aan vracht. Parkeerfaciliteiten verzorgden voor 150 miljoen euro aan omzet voor de gehele groep. Ook luchthavens krijgen meer te maken met de elektrificering van vervoersmiddelen. Steeds meer EV’s maken gebruik van de parkeergarages. Daarnaast is er grote groei van elektrisch aangedreven werkverkeer. Tot voor kort werden dieselgeneratoren (GPU’s/Ground Power Unit) gebruikt om stilstaande vliegtuigen te voorzien van stroom. Deze zijn nagenoeg allemaal vervangen door een elektrische variant (e-GPU’s). Hierdoor wordt de CO2 uitstoot met maar liefst 30% verlaagd. Het laden en parkeren en stallen van al deze elektrische componenten vraagt om duidelijke keuzes daar waar het gaat om de brandveiligheid.
Als het misgaat
Helaas kent de geschiedenis recent nog een situatie waar een parkeergarage betrokken was bij een autobrand. Dit was op het vliegveld Luton in Engeland. Initiële schatting van de schade is 30 miljoen pond. Er ontstond al gauw een discussie over de brand en waar deze was begonnen. Men dacht in een EV. Later bleek dit niet het geval te zijn. Er waren veel verschillende EV’s wel uiteindelijk betrokken bij de brand. Helaas geeft dit voorbeeld van een dergelijke, grote brand aan welke gevolgen er kunnen zijn als niet snel en adequaat kan worden gedetecteerd, gelokaliseerd en geblust. FIFI4PARKING biedt vliegvelden en vliegveldterreinen een oplossing waarmee snel, adequaat en milieuvriendelijk (bevat geen PFAS) een brand van een EV of ander elektrisch materieel kan worden geblust.

Tijd voor koffie?
Ook geïnteresseerd geraakt in wat FIFI4PARKING voor u kan betekenen? Neem vrijblijvend contact op met Jeffrey D’hondt of Pieter Muller.